Kampanjsajt del av annonskampanj för Suzuki Vitara

Häromdagen i Resumé gjorde Hans Sydow en mycket bra sammanfattning av utvecklingen av reklambranschen. Eftersom jag hade nöjet att samarbeta med honom i mitten av 80-talet som kund till dåtidens bästa reklambyrå Hall & Cederqvist och som jag alltid har haft stor respekt för, bär det mig lite emot att rätta honom när han skriver att han 1997 “i praktiken (var) den ende i den svenska reklambranschen som talade om internet.”. Kanske är det ett utslag av det “Stockholmssyndrom” i reklambranschen som då rådde, det vill säga att det som hände utanför tullarna brydde man sig inte om. Men eftersom rätt ska vara rätt så vill jag bara påpeka att när jag arbetade på Arnek Annonsbyrå i Linköping så byggde vi den första hem/kampanjsidan för Suzuki redan 1995 och att vi designade användargränssnittet (eller UX som man säger idag) för Östgöta Enskilda Banks Hembanken 1996. Hur internet skulle påverka marknadsföring var något vi diskuterade med våra kunder redan i slutet av 80-talet beroende bland annat på att jag på slutet av 70-talet själv hade varit med och startat persondatorbranschen i Sverige (Luxor Datorer, ABC80 och ABC800), med Arnek som reklambyrå, och att Arnek var med och grundade IFS Industrial & Financial Systems i mitten på 80-talet. En bidragande orsak var säkert att jag i början av 1980-talet läste John Naisbitts succébok “Megatrends” där han bland annat förutspådde att “Information is now mass-produced and globally disseminated instantly, yet without selectivity and values.”, en bok som vi använde i marknadsföringen på Turn-Key Data, en av 80-talets ledande persondatorbaserade systemleverantörer. Lite kul är det att jag även då anlitade  Hall & Cederqvist och att Hans Sydow som då nyss hade startat deras kontor i New York, hjälpte mig att skaffa en häftig video om “Megatrends” som vi använde vid kundträffar på Turn-Key. Så det så ; )

P.S. Med risk för att uppfattas som taskig måste jag citera vad Hans Sydow & Co skriver på sitt företags hemsida Graviz.se: “Inhousebyråer är på modet och det tycker vi är spännande. Men när du eller din interna byrå har händerna fulla finns Graviz för att komplettera med den skruvade, snillrika eller kanske bara helt sunda kompetens ni lider brist på.” (Min understrykning.) Skruvat? Ja. Snillrikt? Nej.