1.000 ord säger mer än en bild?

Ibland räcker det som ryms på en bildekal för att beskriva en affärsidé: ”Ek, ekoxe, ekologi.” (Hotell Ekoxen), ”Set Your Business Free. (IFS)”, ”Det bara fungerar.”(IBM AS/400), ”Hårt som sten. Värmer som ull.” (Rockwool), ”Världens största lilla bil.” (Suzuki) ”En ansökan. Alla bolån.” (EasyLoan), ”Bättre kakel i köket än marmor på banken.” (SBAB), ”Making ideas fly.”(SAAB Aerospace). Andra gånger behövs det lite längre texter för att lyfta fram det unika i företagets erbjudanden. Här kommer några exempel på det senare, tillsammans med några texter vars kommersiella syfte inte är lika självklart.

Och trädet finner sin form

Vid Helge å i Diö, mitt i den Småländska gammelskogen, ligger Sveriges äldsta möbelfabrik. I dess allra heligaste tämjs bok och ask till tidlösa möbler av yrkesskickliga hantverkare som vet åt vilket håll träet vill böjas. Tänjer och bänder, lockar och pockar, tills det ångvarma träämnet hittar sin form. Och träet låter sig inte skyndas. Förvandlingen från ämne till stol tar sina modiga dagar och veckor.

Tekniken har använts av både båt- och gärdesgårdsbyggare sedan urgamla tider men förädlades i mitten av 1800-talet av Thonet till den ikoniska stol som nötts av miljontals bakar på Europas caféer. Formen bestäms av de bästa samtiden kan uppbringa. Då hette de Peter Celsing, Yngve Ekström, Sigurd Lewerentz och Carl Malmsten. Nu heter de Jonas Bohlin, Front, Lisa Hilland och Mats Theselius. Det böjda träet från Diö möter sadelgjord och naturgarvat läder från Tärnsjö. Böjaren möter formgivaren. Det som var då har blivit nu.

Trädet har blivit en stol. I stolen finns minnet från trädet och skogen kvar.

Broschyr för Gemla 2014

Motbilder

Den som bara tar bilder i syfte att övertyga mister snart förmågan att se.   Den som aldrig tänker en tanke utan kommersiella baktankar förlorar förmågan att förstå. Livet och perspektiven kantrar. Så omärkligt att vi har svårt att värja oss. Med hjälp av motbilder kan vi bygga upp ett försvar. Det enklaste sättet att skapa en motbild är att vrida blicken eller tanken 180 grader – bort från det man förväntas att se eller tänka. Fotografen vrider sin kamera och förevigar det som fastnar i dess sökare. Vi andra får ta våra motbilder med hjärnan. Vi kan också ta hjälp. Vi kan betrakta andras bilder och se vad som händer.

Bokomslag Annie Leibovitz 1990 

Saknadens princip

Det är dags att säga adjö. Dags att befria mig från de bördor jag själv har skapat. De meningar som är resultatet av mina drömmar och de åtaganden jag uppfyllt, både av lust och av plikt. Liv blev till liv men liv blev också till sorg och till saknad. Så var det inte tänkt men så blev det. Mina ord är en oundviklig del av mig själv. Ytor skaver mot varandra och ur friktionen uppstår gnistor; nya tankar och nya meningar där varje mening bär på minnen från min barndom. Om jag visste hur det gick till skulle jag antagligen låta bli. Nu är det dags att släppa taget om alla mina ord och låta dem leva vidare av egen kraft. Liv blev till berättelser och nu vänder berättelserna tillbaka till livet. Det känns vemodigt men samtidigt befriande. Från liv till liv är steget kortare än mellan födelse och död. Min vän på andra sidan ger sig ut i skogen igen. Vid slutet av stigen börjar en ny.

Hommage till Bodil Malmsten 2016 

Making ideas fly

Hur många människor krävs det för att göra det omöjliga? När Neil Armstrong som första människa satte ner foten på månen,krävdes det bara en. Å andra sidan, utan de andra astronauterna i teamet ombord på Apollo XI, så hade det varit betydligt svårare. Och utan alla de hundratusentals människor som år efter år hade arbetat med att skapa de bästa förutsättningarna, hade det överhuvudtaget inte varit möjligt. På Saab krävs det ungefär åtta tusen.

Årsredovisning Saab Aerotech 1998

Aktiebolaget Tro, Hopp & Kärlek

Det har en av världens äldsta affärsidéer, omsätter över 60 miljoner kronor om året och hamnar, med sina över 150 anställda, på 31:a plats över Linköpings största arbetsgivare. Det driver butiker, snickeri,
textilverkstad, tvätteri, ett tryckeri, en restaurang och ett kafé. Det äger bostadsfastigheter och behandlingshem. En något spretig koncern kan tyckas men det har sina randiga skäl. Företaget vi tänker på har två målgrupper. Den ena består av kommuner, företag och av dig och mig. Den målgruppen försöker man klämma på så mycket pengar som möjligt. Ja, man lyckas till och med att få oss att jobba för företaget helt gratis. Den andra målgruppen betalar ingenting och den är den allra viktigaste. Hur går det ihop?

 

Man needs space to grow

At dawn on October 6, 1997, the Cassini/Huygens space probe set outon its journey to Titan, one of Saturn’s moons. On  its way, it will pass Venus twice and the Earth once, before accelerating with the aid of gravitational forces to pass Jupiter and then Saturn.

On November 27, 2004, after travelling for almost seven years, the space probe will arrive at its destination and begin searching for another piece of the puzzle behind the origin of life and the Universe. A vital component in making sure this information reaches the Earth, so that the project is a success, is the microwave and antenna equipment supplied by Saab.

During the time that Cassini/Huygens is making its lonely journey, nearly 1,000 commercial satellites will be launched into Earth orbit. Many of these will also be using not only antenna and microwave technology but data processing and separation systems from Saab. However, instead of searching for the secret of the beginning of life, these satellites will serve more concrete purposes, such as mobile telephony, the Internet, digital TV and video-on-demand.

It may sound unbelievable that Bill Gates and Mickey Mouse should have more influence than NASA on development in the space sector, but it is nevertheless true. It is a sign that the industrial society has taken a decisive step into the Information Age.

Årsredovisning Saab Aerotech 1997

Femtio nyanser av grått

Egentligen är allting svart. Eller vitt. Det vi kallar färg är bara mer eller mindre subjektiva sinnesförnimmelser i våra hjärnor. Trots det kan ett öppet öga uppfatta cirka åtta miljoner olika färger. Det är människans färgrymd. Tryckpressens färgrymd är på cirka 5 000 färger, det vill säga mindre än en promille av människans. Med hjälp av denna, hårt begränsade, palett ska tryckaren förmedla värmen i en sommaräng, smaken av en söndagsstek eller de bilder som skapats i huvudet på en fotograf. Det paradoxala är att det är enklast att återge färg, medan det allra svåraste är grått. När man ska testa gränserna för vad en tryckpress klarar av trycker man därför plattor med olika gråa toner som obönhörligen avslöjar teknikens eventuella brister.

Artikel Kinnarps, 2012

”Om du tittar på rätt sätt, kan du se att hela världen är en trädgård”

”Ibland när jag har varit i trädgården, har jag tittat upp genom träden mot himlen och haft en konstig känsla av att vara lycklig, som om något trycker och drar i min bröstkorg och får mig att andas snabbare. Magi trycker och drar hela tiden och skapar saker ur ingenting. Allt består av magi, löv och träd, blommor och fåglar, grävlingar och rävar och ekorrar och människor. Magin finns överallt runt om oss. I den här trädgården – på alla platser.”

Ibland är det lättare att låna ord från andra, mer kloka, personer för att beskriva det man själv vill säga. Hur ska man annars kunna förklara hur naturen och landskapet formar oss och om omständigheter som plötsligt får livet att ändra riktning. Hur långpromenader och en nyfikenhet på hur det ser ut i andras trädgårdar sår ett frö, slår rot och växer till ett helt företag.

Först med fågelholkar och fågelmatare som både människor och fåglar kan uppskatta. Det som liknar våra hus och hem flyttar ut i trädgården – ut till naturen. Men också tvärtom – trädgården och naturen flyttar in våra hem. Våra vanligaste fåglar, skurna för hand i rätt skala och med rätt teckning. Exakta men ändå med utrymme för variation, precis som i naturen. Sortimentet växer och förgrenas; exotiska fåglar, tama och vilda djur tar plats i vårt menageri; som figurer, krokar, nyckelringar, gjutjärnsskulpturer och siluetter.

Det kan ibland synas vara en spretig samling men allt bottnar i djuren, naturen och en omsorg om det genuina. Den magi som uppstår när formgivaren och hantverkaren möts. Lyckan i att skänka glädje med något som vi har skapat tillsammans.

Rubriken och citatet på sidan ett, iksom citatet på omslagets insida är hämtade från ”The Secret Garden” av den engelsk-amerikanska författarinnan Frances Hodgson Burnett, kanske mer känd för boken ”Little Lord Fauntleroy”. Fotot på omslagets insidor visar en helt vanlig sommarkväll på Bjäre.

Företagspresentation Wildlife Garden,  2021

 

Ett drivhus för plantor och människor

På Östgötaslätten i utkanten av Linköping projekteras just nu en av de märkligaste kontorsfastigheter som någonsin byggts. 54 meter högt, kommer den, när den står färdig år 2014, att sträcka mot vinden som ett segel av glas. Men det är insidan som är mest spektakulär. Här kommer närmare 5 000 kvadratmeter kontorsyta att samsas med ett ”vertikalt växthus” med 4 000 kvadratmeter odlingsbar yta. På Kinnarps använder vi begreppet ”Green ideas at work” för att beskriva vår helhetssyn kontor och miljö  – här får det en ny och ytterst påtaglig dimension.

”Bristen på odlingsbar mark och på vatten är en av mänsklighetens stora hot.” berättar Hans Hassle, Vd för Plantagon, ett företag som har föresatt sig att göra något åt problemet. ”Det finns uppskattningar om att vi redan idag brukar 80 procent av jordens odlingsbara areal. I Sverige importerar vi runt 75 procent av allt det vi och våra djur äter. Det växer någon annanstans. Likadant ser det ut i de flesta västländer. Varefter befolkningen och städerna breder ut sig och den odlingsbara marken hamnar under asfalt och betong blir avståndet mellan produktionen och konsumenterna allt längre. Det här problemet har vi redan idag i jättestäder som Shanghai, där maten bokstavligen fastnar i trafiken. ”

Artikel Kinnarps, 2012

Why it takes several hundred years to carve a chaffinch

In no other cultural tradition has nature played a more important role in the arts than in that of China. Yet the artisans, along with the merchants, were at the bottom of the social pyramid. On May 16, 1645, everything changed when the Manchurian emperor Kangxi dissolved the Chinese caste system. Overnight, woodcarvers were transformed into respected citizens, and thanks to the support of the imperial court, woodcarving was elevated to a “Heavenly craft.”

This may sound like a curiosity but is much more important than that, because it is in a village in Manchuria that our ideas take shape from trees that the villagers themselves have cut down in the forest. In the winters, they gather at each other’s homes, around red-hot wood stoves, gossiping, laughing, and carving in wood.  Outside it is 30 degrees below zero and the fields’ soil has frozen to stone. For generations, the rough fists of the farmers have shaped the most exquisite objects. In many ways a tradition reminiscent of how the farmers in the Yorkshire Dales gathered at ”knitting parties”. At first, figurines were carved for their house altars to honor gods, ancestors, and the holy hermit Han-Shan. Thus, to scamp with the craft was not even conceivable. The same philosophy applies today, what does not pass the carver’s scrutiny becomes heat in the house’s wood stove.

The philosopher Confucius, who, not unexpectedly, also came from Manchuria, said that ”Lucky is he who has friends in distant lands.” We can testify that this hospitality has survived to this day, over 2,500 years later. We are invited to share their food and their homes, they present us with gifts. What begins as a business relationship quickly develops into friendship. We would like to believe that this attention to people and objects is present in all our products, as well as centuries of craft tradition and professional pride. The moral of this little story is that we have a lot to thank Emperor Kangxi and Confucius for, and that if you want to carve a chaffinch that looks like a chaffinch, you better not be in a hurry.

Wood carving is perhaps the world’s oldest craft. In China, the tradition goes back at least 7,000 years. The same tools are still used, carving knife, strait and scoop gouge, coping saw, and chisel, straight handles and curved handles, the blades always sharp. But unlike traditional Manchurian wood carving where the wood’s structure is polished away, we always leave a small memory of the forest.

Företagspresentation Wildlife Garden,  2021

Do not tailgate

Att glida med i suget bakom andras framgångar är inte riktigt Pelle Gunnerfeldts stil. Som gitarrist i rockbandet Fireside och producent till fem av världsstjärnorna The Hives’ album, har det funnits åtskilliga tillfällen att både sola sig i glansen och att själv leva upp till diverse myter om ”sex and drugs and rock’n’roll”. Ändå har han valt att sätta sig mitt i vardagslunken i Stockholmsförorten Gröndahl, långt från glittret och glammet i Los Angeles och New York eller, för den delen, från Stureplan.  Här arbetar han med gräddan av den svenska (och internationella) indiescenen, som Bear Quartet, International Noice Conspiracy, Moneybrother, Mando Diao, och Sahara Hotnights, men även med utländska artister som till exempel Status Quo och Timbaland.  Att Firesides internationella genombrott hette just ”Do not tailgate” är en händelse som ser ut som en tanke och nog är det så. Eller ”scvuu” som man kanske skulle ha sagt i Pelles hemort Luleå.

Artikel Kinnarps, 2012