MAKING IDEAS FLY

“For over 60 yers Saab has been stretching the laws of nature, pusghing forward the limits to what is considered physically and psycholgically possible. The need to satisfy Man’s curiosity has resulted in new products, new companies and new types of businesses. By studying Man as a part of the system, we get ideas to fly.” Saab Aerospace: Corporate mission statement, 1977.

EXTRAORDINARY TOOLS FOR EXTRAORDINARY GARDENS

En italiensk koncern slukade svenska Stiga och ville positionera produkterna som överlägsna sina konkurrenter och företaget som den absolut ledande i sin bransch. De utyste en tävling där byråer från hela Europa inbjöds att delta. Den byrå jag sjag var konsult ratade min kampanj p g a det inte ovanliga “not invented here”-syndromet, utan skickade in ett eget. De fick inte heller uppdraget. Till sist kontaktade jag italierarna direkt men då var det försent. Stiga: Europeisk positioneringskampanj, 2014.

Här är tre exempel på kampanjer som aldrig blev av men som jag ändå tycker är värda att visa. Orsakerna i de två första fallen var att de var för provokativa, den tredje föll för “not invented here”.

Det här är kampanjer som blev av; 2015, 1986–87 respektive 1986. Den tredje kampanjen, för NK Livs, är väl minst lika provokativ som de som blev ratade ovan, men i det här fallet var uppdragsgivaren lite modigare.

Till vänster reklam för Biolight som marknadsför en apparat med infrarött ljus som förebygger och påskyndar läkningen av skador. Till höger ett exempel på hur man kan revitalisera ett falnande varumärke.

Det vänstra bildspelet innehåller en blandade kompott från olika reklamkamanjer. Det gemensamma är att bakom varje kampanj finns en noga uttänkt strategi. Till höger visar jag några exempel på namn och logotyper som jag har “hittat på”.

En julhälsning plus lite annat från Biolight; ett kampanjförslag för ett nytt smyckesmärke där uppdragsgivaren inte tyckte om namnet “Itsy Ting”. Hon är fortfarande min fru. Namnet blev i stället “See You on Saturday” men det namnet har något spelbolag gjort till sin slogan så det kan man ju inte längre använda. Hur som helst, delar ur lanseringskampanjen visas till höger.

Tre variationer på samma tema som ska lyfta fram värdet av duktiga butiksanställda som med åren lär känna sina kunder och vet vad vilka klädesplagg de ska rekommendera. För säkerhets skull vill jag påpeka att det inte handlar om Stenströms skjortor utan om “systerbolaget” i Helsingborg som är ett av Sveriges äldsta, och fortfarande öppna, modebutik.

Ett litet smakprov från “Stenströms rekommenderar”. I mitten reklam för Sveriges största hem- och villamässa – en internetbaserad marknad för allt som har med bostad och boende att göra – som jag (som delägare, affärsutvecklare och marknadschef) – var med och drev tillsammans med Metro, Microsoft MSN och TV4. Till höger ytterligare en kampanj som inte blev av, helt enkelt för att företaget aldrig blev av.

 

Det här är några delar av en omfattande, global, kommunikationsinsats för Permobil som “på ytan” vänder sig till anställda, anställdas familjer, blivande anställda, leverantörer och andra samarbetspartners  – ja, hela Permobils “infrastruktur”. I slutändan är det naturligtvis föreskrivande led och användaren som är den egentliga målgruppen.

Två exempel på ompositionering. Det ena av ett företag som erbjuder en särskild sorts revision som vaskar fram guldkorn ur företagens balansräkning. Utgångspunkten var (och är väl fortfarande) att revision är bland det osexigaste som finns. Det andra fallet rör en handelsplats för aktier i onoterade bolag som hette Alternativa Aktiemarknaden. Jag tog fasta på “alternativa”.

Förslag till en kampanj för en ny tjänst som hjälpte hussäljare och fastighetsmäklare att hitta rätt partner så att säljaren får mesta möjliga betalt – vilket också ligger i mäklarens intresse eftersom hen lever på provision. Tjänsten var en föregångare till Hitta Mäklare, MäklarOfferten m fl.

Två förslag på kampanj för den enda kvarvarande fabriken i Sverige som tillverkar möbler av böjträ. Uppdragsgivare var Gemla och designern Jonas Bohlin. Den till höger gjorde jag helt på egen hand och blev aldrig av vilket, i ärlighetens namn, var tur. Den vänstra är tusen gånger bättre. Jonas Bohlin stod för utformningen, fotograf Jonas Sällberg tog bilderna och jag fick skriva en av de bästa texterna i mitt liv.

"OM DITT REKLAMKONTO ÄR FÖR LITET FÖR ATT INTRESSERA EN BRA REKLAMBYRÅ, HITTA EN ERFAREN COPYWRITER SOM HAR GÅTT I PENSION."

David Ogilvy (Det är han på bilden – inte jag.)