Hur dålig kan reklam egentligen bli?

Såg just på Resumé att mobilbolaget 3 skulle bli trevligare än någonsin. Hög tid att skippa damen som inte kunde prata svenska alltså. Spänd av förväntan såg jag på deras ny film och oj, oj, oj - värre smörja var det länge sedan jag såg. Är 3 än näsa som ser ut som en...

Den barmhärtige mäklaren

Såg häromveckan att flera prominenta mäklarfirmor (jag vill minnas att det var Fastighetsbyrån och Notar) lovade att skänka 100 kr för varje såld bostad under december månad till ett välgörande ändamål. Jag vet inte exakt vad genomsnittspriset för en bostad är i...

Traditionell svensk sommar

Äntligen är sommaren här. Efter ett längre uppehåll är både DNs Reklamcup och jag tillbaka. Och precis som föregående år tävlar byråerna om vem som kan göra den sämsta reklamen, liksom att jag bryr mig om att racka ner på den. Men jag kan helt enkelt inte låta bli. De...

Årets julrebus

När annonser består endast av text och dessutom ofta är oläsbar brukar jag raljera att Art Directorn har gått på semester. Men nu börjar det bli så vanligt att man undrar om han i stället har blivit uppsagd. Det extra intressanta i det här fallet är att annonsen...

Årets sämsta annons redan utsedd?

Hur många fel kan en annons innehålla? Här det någon eller några som har inspirerats av och förgripit sig på Paradisets reklam för Diesel på det glada 80-talet, med ett lätt inslag av Monty Python. Surrealistiska typer. Det var länge sedan jag såg en annons som så...

Positionera eller posera

I senaste Resumé, branschens eget husorgan som borde veta bättre, skriver de att Peas of heaven som tydligen saluför veganska hamburgare positionerar sig mot Oatley. En dummare positioneringsstrategi har man väl knappast hört talas om. Vad menar de – ska man äta...

Berättigad kritik eller bara gnäll?

Annonstext på engelska i Dagens Nyheter? Som uppmanar oss att redan nu spela in ett meddelande som våra nära och kära kan lyssna på när vi gått hädan. Huh! Dessutom tveksamt om det är en bättre upplevelse att lyssna på än att läsa en bok. Det bästa jag kan säga om...

Art Directorn har semester.

När katten är borta dansar råttorna på bordet. I det här fallet är det copywriters som har fått fria händer; vilket är ett genomgående tema när det gäller DNs Reklamcup. Särskilt kreativa verkar de inte vara, åtminstone jämfört med de som jag samarbetade med på 80-...

Bra reklam för reklambyråer?

  Så var det dags för DNs årliga "Reklamcup" igen, där reklambyråer tävlar mot varandra i att producera "kreativa helsidor" i gissa vilken tidning. Som vanligt slår de flesta reklambyråer knut på sig själva och levererar alster som avsändaren aldrig skulle betala...

Att profitera på pandemin.

Burger King och Coca Cola är bara några exempel på hur man helt skamlöst försöker sälja mer och/eller "stärka" sitt varumärke genom att utnyttja människors olyckor. I det här fallet mänsklighetens olyckor. Burger Kings kampanj går ut på att man får en extra hamburgare...

Har Sibylla drabbats av virus?

Sibylla verkar vara glada om kunderna trängs utanför deras korvmackar, inte minst nu i Corona-tider. Eller hur ska man annars tolka deras reklamkampanj  "I nöd och lust"? Framför allt filmen är inte särskilt subtil där man skryter om att Sibylla har stekt korv och...

Äntligen bra reklam

Hatten av för Logitech och deras reklambyrå Wenderfalck för att på ett mycket smart (på gränsen till genialt) sätt lyfta fram företagets USP.

Rekord i ineffektiv reklam?

Hoppas att de har skrivit fel, att det ska vara miljard i stället för miljon. Och, om inte, att alla inblandade har jobbat gratis, t ex arbetsgruppen på Acne som bestod av 13 personer, de ansvariga på Svenska Freds som var fem till antalet, plus Redpipe och Mobiento...