Att förverkliga en idé är både svårare och viktigare än att ha idén till att börja med.

Effektiv reklam, strategisk marknadsföring och kreativ affärsutveckling har genomsyrat mitt liv i över 40 år. I början som anställd men sedan 1983 som entreprenör och företagare, ibland ensam, ibland tillsammans med andra. Under vissa år har jag haft flera engagemang vilket förklarar viss överlappning i min meritförteckning.

Undersökningar har visat att kreativ reklam är mer än 10 gånger så effektiv som medioker reklam. Därför avslutar jag sidan med några av de utmärkelser jag har fått, både svenska och internationella, för kreativa reklamkampanjer som jag har varit delaktig i. 

På den tid som på något konstigt sätt har blivit över har jag lyckats gifta mig och begåvats med fyra barn varav alla, mer eller mindre hjälper till i min konsultverksamhet (retail management, e-handel, grafisk design m m). På något sätt har jag även hunnit med att njuta av “de sköna konsterna”; arkitektur, design, konst, litteratur och musik, åka utför (kompenserar teknik med fart, vurpar ofta och spektakulärt) samt springa ett ansenligt antal mil på hyfsade tider.

Slutligen ska erkännas att jag har lånat rubriken av Edward de Bono –  en av de främsta teoretikerna inom ämnet kreativitet.

HUVUDSAKLIG VERKSAMHET

GRAAP REMAKE_REMODEL: 1997 – 2000 | 2016 –

Från utveckling av affärsidéer och marknadsstrategier till handfast produktion av content, PR och reklam. Strategisk marknadskommunikation med Saab Aerospace och Saab BAE Gripen som största uppdragsgivare.

ARID AB: 2014 – 2016 | Delägare | Marknadschef

Lansering av alternativ teknik för dränering av fastigheter.

BOONUS SAVY | SCANDINAVIA AB: 2014 – 2016 | Grundare | Delägare | VD

Internetbaserad jämförelsetjänst för fastighetsmäklare. Samägt med Investment AB Spiltan. Vilande verksamhet.

MAXIMAL SERVICE: 2008 – 2010 | Grundare | Delägare | VD

Utveckling av internetbaserade konkurrensmedel för mäklarkedjan RE/MAX.  Samägt med Investment AB Spiltan. Överlåtits till RE/MAX.

EASYLOAN AB: 2006 – 2010 | Grundare | Delägare | VD

Internetbaserad tjänst för jämförelse av bolån. Samägt med Investment AB Spiltan. Föregångare till Lendo m fl. Avyttrat till Freedom Finance AB.

ALLT OM BOSTAD | BNB AB: 2000 – 2006 | Delägare | Affärsutvecklare | Marknadschef

Internetbaserad marknadsplats för boenderelaterade produkter och tjänster, i samarbete med bl a Metro, Microsoft MSN och TV4. Sålt till DOCU AB.

ARNEK ANNONSBYRÅ AB: 1985 – 1997 | Delägare | VD | Strategisk marknadskonsult | Creative Director

Reklambyrå med speciell inriktning på kombinationen av marknadsstrategisk rådgivning och kreativitet. Exempel på kunder: ICA, NK, IFS, SAAB Aerospace, SBAB och Suzuki. Överlåtits till medarbetare.

TURN–KEY DATA CENTER AB: 1983 – 1985 | Delägare | VD | Affärsutvecklare

En av de första systemintegratörerna på den svenska marknaden och ledande återförsäljare av IBM persondatorer. Eget agentur–, leasing–, konsult–, service– och utbildningsbolag. Uppköpt av Owell AB.

LUNDBERGS AB: 1982 – 1983 | Affärsområdeschef Persondatorer

Import och marknadsföring av persondatorer från NEC och Victor. Utveckling av administrativ programvara (Business Express). Överlåtits till Esselte.

LUXOR DATORER AB: 1985 – 1997 | Marknadschef | tf VD

Utveckling, tillverkning och marknadsföring av persondatorerna ABC 80 och ABC 800, såväl i Norden som internationellt. Etablering av infrastruktur för distribution, service, programvara, utbildning, finansiering m m. Uppköpt av Nokia AB.

ÖVRIGA ENGAGEMANG

INVESTMENT AB SPILTAN: 1998 – | Delägare | Marknadsstrategisk rådgivare

Investerarnätverk med sitt ursprung kring I-linjen på Tekniska Högskolan i Linköping. Största innehav: Paradox Interactive och Spiltan Fonder.

CONNECT SKÅNE: 2006 – 2010 | Marknadsstrategisk rådgivare

Rådgivning till uppstartsbolag, främst med IT/Internetanknytning, inom ramen för s k Språngbrädor.

LINKTECH AB: 1997 – 2001 | Grundare | Affärsutvecklare | Marknadsstrategisk rådgivare

Utvecklingskapitalbolag med inriktning på avknoppningar från Linköpings Tekniska Högskola. Utköpt av familjen Douglas.

LINKMED AB: 1997 – 2001 | Grundare | Affärsutvecklare | Marknadsstrategisk rådgivare

Utvecklingskapitalbolag med inriktning på avknoppningar från Universitetssjukhuset i Linköping. Börsnoterat under namnet Allenex.

MESON CAPITAL AB: 1985 – 1997 | Delägare

Investmentbolag med ägande i bland annat IFS Industrial & Financial Systems AB, Invent AB, LinkTech AB, LinkMed AB, SMS Strategisk Mäklarsamverkan AB, SkandiaMäklarna AB och Arnek Annonsbyrå AB. Avyttrats.

SMS STRATEGISK MÄKLARSAMVERKAN AB: 1992 – 1995 | Affärsutvecklare

Samägt bolag mellan SBAB och Meson Capital AB, som etablerade Internet och fastighetsmäklare som distributionskanal för bolån. Utköpt av SBAB.

IFS INDUSTRIAL AND FINANCIAL SYSTEMS: 1985 – 1997 | Delägare | Affärsutvecklare | Marknadsstrategisk rådgivare

 Integrerat affärssystem (ERP) för globala och IT-kritiska verksamheter. Börsnoterat 1997. Utköpt av EQT.

TOUCHDOWN MARKETING AB: 1988 – 1989 | Ägare

Innehavare av kommersiella rättigheter till amerikansk fotboll i Sverige. Överlåtits till Sveriges Amerikansk Fotbollförbundet.

FIFTY – 50 MARKETING AB: 1988 – 1989 | Ägare

Lansering av “T-Shirt of the Month Club”, en prenumerationstjänst för T-shirts. Avvecklat.

TACK DATA AB: 1986 – 1987 | Affärsutvecklare | tf VD

Ompositionering av RONEX AB och etablering av organisation för import och marknadsföring av Tandon persondatorer. Tidsbegränsat konsultuppdrag.

LITH | LIU | IHM | IFL M FL: 1983 – | Föreläsare

Föreläsare och kursledare inom affärsutveckling och strategisk marknadskommunikation med specialinriktning mot “Positionering under strategisk osäkerhet.” och medförfattare till bok med samma namn.

LKD: 1980 – 1993 | Ordförande

Ledamot i Leverantörsförbundet för Kontors- och Dataprodukter (del av Industriförbundet) samt ordförande i dess sektion för persondatorer.

UTBILDNINGAR & UTMÄRKELSER

IHR: 1976 – 1997 | Masterexamen

Institutet för Högre Reklam- och kommunikationsutbildning.

LINKÖPINGS UNIVERSITET: 1971 – 1975 | Civilekonom

Inriktning strategisk marknadsföring och beteendevetenskap.

EPICA AWARDS: 1995 | Reklamkampanj för Schwartzkopf

Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

VA ÅRETS ÅRSREDOVISNING: 1995 | Trio Communication AB

Marknadsstrategisk rådgivare  |  Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

INTERNATIONAL ART DIRECTORS AWARD: 1993 | Reklamkampanj för Schwartzkopf

Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

ÅRETS DATORREKLAM: 1992 | Reklamkampanj för IBM

Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

ÅRETS MILJÖREKLAM: 1993 | Reklamkampanj för Suzuki Bilar

Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

SILVERÄGG: 1986 | Reklamkampanj för Thermia Värme

Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

GULDÄGG: 1985 | Reklamkampanj för Frisörföreningen

Creative Director på Arnek Annonsbyrå AB.

EN NÅGOT LÄNGRE VERSION eller EN SCHYSST ROCK TILL ETT BRA PRIS

Jag var 20 år och tillsammans med några kompisar från Motala skulle jag stå på Stortorget i Linköping och sälja trenchcoats som vi importerade från ett överskottslager i Kanada. Priset satte vi till 50 kronor. Ville man ha ett foder i rocken kostade det 20 kronor till. I den mån vi tänkte i målgrupper så var det främst studerande vid universitetet som vi vände oss till och därför satte jag upp affischer som jag ritade själv på anslagstavlorna där, med den slagfärdiga rubriken ”En schysst rock till ett rakt pris.”

Mitt första steg på reklambanan var därmed taget. Nästa steg var att rita en logotyp för Östgötaflyg. Arvodet togs ut i form av flyglektioner. Dessvärre inte av mig utan av en annan kompis som agerade mellanhand. Jag fick äran och han fick pengarna. Så kan det gå.

Ungefär samtidigt startade jag, återigen tillsammans med kompisar från Motala, dock inte samma som ovan, mitt första företag. Det hette BäverResor och affärsidén var att arrangera resor till alperna för vår bekantskapskrets så att vi själva kunde åka skidor ofta och gratis. Strategin var att resenärerna fick klara sig själva. Reseledare ingick inte eftersom vi hade fullt upp med att åka skidor och festa. Men det gick bra ändå. Alla hade roligt. Vår marknadsföring bestod dels av att ha skidortens bästa, en del skulle kanske säga värsta, fester och av klisterdekaler med texten ”På väg utför med BäverResor” som våra resenärer tävlade om att klistra upp på alla möjliga och omöjliga ställen. Jag skulle nog våga påstå att vi var något av pionjärer när det gäller detta medieval. Idag är det ju en vedertagen, om än något bespottad, marknadsföringskanal.

Nåväl, ryktet om våra äventyrliga resor spred sig och efter ett tag var det inte bara kompisar som ville åka med utan även kompisars kompisar. Det gick också bra. Åtminstone så länge som den ursprungliga kompisen var med. Så småningom sålde vi även resor till kompisars kompisars kompisar. Dom förstod tyvärr inte vår affärsidé utan krävde samma service som av de mer traditionella resebyråerna, till exempel att resmålet skulle vara detsamma som utannonserats. Då lade vi ner företaget.

Att jag skulle arbeta med marknadsföring och reklam bestämde jag mig för redan i 18-årsåldern. Vägen dit gick över studier i beteendevetenskap, en civilekonomexamen och examen från IHR, Institutet för Högre Reklam- och kommunikationsutbildning i Stockholm.  Så här i efterhand ser det väldigt målmedvetet ut. Direkt efter examen blev jag marknadschef och reklamansvarig i IT-branschen och det höll jag på med, i lite olika företag, i nästan 10 år.

Mätt på datorbranschen blev jag delägare, projektledare och, så småningom, ”creative director” på en reklambyrå vars USP (Unique Selling Proposition) var att utifrån ett strategiskt marknadsperspektiv producera reklam som var både kreativ och effektiv. Reklambyrån hette Arnek och hade som mest 30-tal anställda på kontor i Linköping, Stockholm och Jönköping.

Efter nästan 15 år på Arnek lämnade jag över till nästa generation. Med deras godkännande och efter uppdragsgivarens önskemål koncenterade jag mig i fem år, som egenföretagare, på att bygga strategiska kommunikationsplattformar åt SAAB Aerospace (nuvarande SAAB Aerotech) och SAAB BAE Gripen samt vara kommunikationsstrategisk rådgivare till respektive företagsledning. Det är det mest spännande uppdrag jag har haft (hittills) och då tänker jag inte i första hand på JAS 39 Gripen utan på att arbeta med ett företag som verkar i utvecklingens absoluta framkant.

De senaste 20 åren har jag mest arbetat som fristående konsult inom marknadsföring och reklam, ibland helt på egen hand, ibland tillsammans med andra konsulter. Det som kännetecknar den här perioden är naturligtvis det allt större inslaget av internet och sociala media. Redan 1994 var jag med och byggde en kampanjsajt för Suzuki Bilar och sedan dess har det blivit många hemsidor, kampanjsajter, bloggar och annonskampanjer i sociala media, liksom det som idag kallas för ”storytelling” och ”content marketing”.

De gemensamma nämnarna för allt jag har hållit på med är en stor nyfikenhet på världen och en förundran över hur den mänskliga hjärnan fungerar. Eller kanske snarare hur den inte fungerar. Inom marknadsföring och reklam finns det en tendens att kasta bort all ansamlad kunskap och erfarenhet överbord som om ny teknik också innebär nya mänskliga beteenden. Enligt den så kallade Moore’s lag fördubblas datorkapaciteten vartannat år, vad vi nu ska med den till när våra hjärnor fortfarande fungerar likadant som på stenåldern. Det är nog det viktigaste jag har lärt mig under mina 40 år i branschen – att verktygen kommer och går men att förutsättningarna för en fungerande kommunikation inte förändrats.

Slutligen, om du händelsevis undrar varför jag även kallar min firma för Remake-Remodel så kunde jag svara att det beror på att jag ofta arbetar med kunder som har kört fast och behöver göra om sig, det som vi i branschen kallar för ompositionering. Men om sanningen ska fram så är namnet valt efter den första låten på Roxy Musics första LP som kom ut 1972, ungefär samtidigt som jag sålde rockar på torget i Linköping. Musik som inte lät som någonting annat från ett band som inte såg ut som alla andra. Ett sällsynt lyckat exempel på positionering.